مطالعه ساختار گراف های وابسته به ساختارهای جبری

پایان نامه
چکیده

‏مرتبط‎‎ کردن مفاهیم موجود بین شاخه های مختلف ریاضیات یکی از روش های کارآمد برای بررسی کردن آن مفاهیم می‏ باشد. نسبت دادن شی ترکیبیاتی به شی جبری دارای دیرینه‏ای نسبتا طولانی می باشد. یکی از قدیمی ترین این تناظرها نسبت دادن گراف کیلی به گروه می باشد که توسط آرتور کیلی‎انجام گرفت و نتایج خیره کننده ای از این تناظر بدست آمد. اولین ارتباط بین حلقه ها و گراف ها توسط بک برقرار شد. بک به حلقه جابه جایی ‎$‎‎‎r‎$‎‎‏‏، گراف مقسوم علیه صفر ‎$‎‎‎r‎$‎‎‏‏، ‎‎$‎‎gamma‎(r)‎$‎‏‏، را نسبت داد. در گراف بک تمام عناصر حلقه رئوس گراف بودند و دو عنصر متمایز ‎$‎‎‎a‎$‎‏ و ‎$‎‎‎b‎$‎‏ به همدیگر متصل بودند اگر ‎$a‎ ‎b=0‎$‎‏.‎ البته تمرکز اصلی بک مشخص کردن عدد رنگی این گراف بود. در ادامه‏، آندرسون ‏و لیوینگستون‎‎‎ تعریف این گراف را اصلاح کردند و مجموعه رئوس گرا‏ف را به مقسوم علیه های ناصفر صفر حلقه ‎$‎‎‎r‎$‎‏‏، ‎$z^*(r)‎$‎‎‏‏، کاهش دادند. سوال مهم پیشروی افرادی که در این حوزه فعالیت داشتند این بود که چگونه خواص حلقه ای ‎$‎‎‎r‎$‎‏‏، ویژگی های گرافی ‎$‎‎‎‎gamma‎(r)‎$‎‏ را مشخص می کند و بالعکس. پاسخ دادن به این سوال خیلی جذاب بود چرا که از روش های ساده محاسباتی تا مسائل پیشرفته در نظریه حلقه ها به کمک حل این مسائل آمدند. در خیلی از موضوعات تمام حلقه هایی که گراف های شان دارای ویژگی خاصی بودند‏، رده بندی شدند. همان طور که انتظار می رفت بعد از نسبت دادن این گراف به حلقه‏، پژوهشگران زیادی به خصوص از سمت شاخه جبر جذب این موضوع شدند و به مرور گراف های مختلفی که ایده اصلی شان گراف مقسوم علیه صفر بود به ساختارهای دیگر جبری نسبت داده شود. اکنون افراد زیادی جذب این شاخه شده بودند که اغلب دو سبک کاری را دنبال می کردند. عده ای مفهوم گراف مقسوم علیه صفر را به ساختارهای دیگر جبری تعمیم دادند. گراف مقسوم علیه صفر نیم گروه ها‏، جبرهای بولی و مدول ها معرفی و بررسی شد. عده ای دیگر نیز به نسبت دادن گراف های جدید به ساختارهای جبری پرداختند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی گراف های چنبره ای وابسته به ساختارهای جبری

در این رساله به بررسی رفتار نشانده گراف هم-بیشین وابسته به مشبکه و گراف خط آن بر روی چنبره می پردازیم. همچنین تمامی حلقه های جابه جایی متناهی (تا حد یکریختی) که گراف ژاکوبسون نظیر آن ها چنبره ای است را رده بندی می نماییم. نیز تمام حلقه های جابه جایی متناهی (تا حد یکریختی) که گراف خط ژاکوبسون آن ها چنبره ای است را شناسایی می کنیم.

بررسی گراف های تصویری وابسته به ساختارهای جبری

در این رساله، رفتار نشانده گراف مقسوم علیه صفر وابسته به مجموعه مرتب جزئی روی صفحه تصویری و گراف خط آن روی کره و صفحه تصویری را بررسی می نماییم. همچنین مسطح و تصویری بودن گراف خط گراف هم-بیشین وابسته به مشبکه را مطالعه می کنیم. به علاوه، تمامی حلقه های جابه جایی متناهی (تا حد یکریختی) که گراف ژاکوبسون نظیر آن ها گرافی تصویری است را رده بندی می نماییم. نیز تمامی حلقه های جابه جایی متناهی (تا ...

بررسی راس های برشی در گراف های وابسته به ساختارهای جبری

در این رساله به بررسی رئوس برشی در برخی گراف های وابسته به ساختار های جبری مانند گراف هم-بیشین یک مشبکه، گراف ایده آل پوچ ساز یک مشبکه و گراف مقسوم علیه صفر و گراف اشتراکی وابسته به مجموعه های مرتب جزئی می پردازیم. همچنین خاصیت مسطح بودن و مسطح خارجی بودن این گراف ها را مطالعه می نماییم. به علاوه، خاصیت منظم پایانی را در این گراف ها بررسی می کنیم.

خواص جبری ماتریس های وابسته به ساختارهای ترکیبیاتی

منظور از وجهی های تعمیم یافته از مرتبه (s,t) نوع خاصی از فضاهای جزیا خطی است که هر خط آنها شامل s+1 نقطه و هر نقطه بر روی t+1 خط قرار دارد همچنین قطرگراف وقوع آنها برابر است در این پایان نامه به بررسی برخی از خواص این دسته از طرح های بلوکی و ارتباط آنها با گراف های فاصله منظم می پردازیم. سپس شرط های لازم وکافی برای آنکه عدد رنگی گراف هم خطی آنها برابر سه یا چهار باشد را بیان می کنیم. کمیت انرژ...

15 صفحه اول

شناسایی پذیری ساختارهای جبری با استفاده از گراف ناجابجایی

هدف از این رساله بررسی سه موضوع میباشد. نخست مساله وجود یا عدم وجود گرافهای ناجابجایی با ویژگیهای خاص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دوم نشان میدهیم که بعضی از گروههای سیمپلکتیک و همچنین بعضی از گروههای خطی خاص تصویری توسط گراف ناجابجایی شناسایی پذیرند. سوم به شناسایی گروههایی پرداخته شده است که گراف ناجابجایی آنها یک گراف شکافته شده است.

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023